dimecres, 20 de gener del 2010

Jugar a classe

A l’hora d’encarar les activitats dins l’aula el joc és una eina molt potent per la capacitat que té de permetre que els participants visquin en primera persona situacions determinades, que hagin d’organitzar-se per treballar diferents continguts i que que ha de resoldre problemes sense cap altra pressió que la de jugar. El joc és una activitat escollida lliurement (els participants decideixen si volen viure-la com un joc sense cap altra finalitat que jugar o com a una activitat avaluativa) i per tant els permet explorar sense cap pressió.

Un cop decidim la importància d’incloure jocs en un procés formatiu, cal pensar en quin moment ens interessa:

- Comença un tema. No sabem si els participants saben res sobre el que parlarem o si tenen cap idea predeterminada. Si es tracta d’una formació sobre un tema relacionat amb el creiement personal, es podran analitzar en primera persona. Si en canvi es tracta d’un tema relacionat amb un contingut determinat, el joc haurà d’estar dissenyat per tal hagin de posar en solfa el conceptes previs que tenen sobre la matèria.

Un exemple de joc: Mireu els exemples explicats aquí i intenteu canviar-los per continguts concrets.

- Ja sabem alguna cosa de la matèria. En aquest cas, un bon joc de simulació ens permetrà descobrir què hem après fins el moment, tot el que ens queda per aprendre i elaborar un pla de millora.

Un exemple de joc: Aquí hi ha una experiència de joc que servia per mirar els conceptes bàsics sobre treballar en xarxa.

- Com a tancament. En aquest cas el joc ha de servir per veure tot el que s’ha après. El joc ha de conteir tots els conceptes que es volen mirar i ha d’estar molt clar el procés que s’usarà per avaluar si s’han obtingut.

Un exemple de joc: I aquí expliquem una experiència de joc per avaluar unes competències.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada